Greymouth & Kaikoura

30 januari 2019 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Jaa, we hebben ze gezien! De walvissen en dolfijnen, daar heb ik het over!

Vanochtend om half 11 zijn we, na wat veiligheidsinstructies, de zee op gegaan. Op zo’n 20 km vanaf de kust had een helikopter walvissen gespot. In de reserveringsbevestiging stond als advies: neem pillen in tegen zeezieke. Gelukkig hadden we deze pillen uit Nederland meegenomen en vanochtend voor de zekerheid toch maar ingenomen. Aan boord had elke stoel zo’n 8 tot 10 van die papieren zakjes, dus we waren gewaarschuwd. Ook kwam er al een boot met mensen terug en deze zagen er niet al te best uit...

Vol goede moed gingen we de zee op. Na 10 minuten was een vrouw al goed ziek en er volgde er al snel meer. Het eerste uur hadden wij bijna nergens last van, maar ook nog geen walvis gezien. Wel een aantal dolfijnen! Na dat eerste uur voelde we ons steeds slechter, de boot ging verder op zee en de golven werden steeds groter. De bemanning had het erg druk met ‘volle’ zakjes aannemen en de boot schoonmaken, gelukkig hebben wij alles binnen gehouden en hebben we de walvissen van dichtbij kunnen zien, erg indrukwekkend!

Na 2,5 uur waren we terug aan land en vanmiddag hebben we nog een wandeltocht over het schiereiland gemaakt van zo’n 3 uur. Ook hebben we nog wat zeeleeuwen van dichtbij kunnen zien. Dus Robbert, het eerste wild is gespot!

Maandagmiddag na aankomst in Greymouth zijn we doorgereden naar de pancake rocks. Hier hebben we natuurlijk pancakes gegeten en daarna een wandeling gemaakt. Een erg mooi natuurverschijnsel zo aan zee. Bij terugkomst in de B&B stond er champagne en chocolade alvast voor mijn verjaardag, super leuk!

S’ochtends zijn we vanuit Greymouth (westkust) via de Arthur’s Pass naar Kaikoura (oostkust) gereden. Een rit van zo’n 6 uur. Een paar jaar geleden is de oostkust getroffen door een flinke aardbeving. Ze zijn nu nog steeds de weg langs de kust aan het repareren, dus uiteindelijk hebben we er zo’n 8 uur over gereden.

S’avonds hebben we voor mijn verjaardag in een leuk restaurantje gegeten.

Helaas hebben we geen kans meer gehad om met een helikopter de gletsjer op te gaan. Maandagochtend was het dichte mist en het zou in de middag opklaren, maar niemand kon met zekerheid zeggen of ze dan konden vliegen. Hier hebben we niet meer op gewacht.

Morgenvroeg gaan we om 09.00 uur nog een rondvlucht in een vliegtuigje maken (hopelijk is dat wat comfortabeler dan de boot) en daarna rijden we door naar het Abel  Tasman park. Weer een hele andere omgeving, maar het schijnt daar ook weer zo mooi te zijn. We laten ons verrassen!

Groetjes

1. Annemarie & Emiel:
    30 januari 2019
    Wat leuk dat jullie de walvis hebben gezien! Je moet er wel iets voor over hebben haha ( een aantal zakjes.....) gelukkig viel het mee bij jullie. Zodra de lucht opklaart zijn de foto’s van de natuur prachtig! Wel jammer van de helikoptervlucht maar je hebt een leuke omgeving uitgezocht om je verjaardag te vieren! Gefeliciteerd!
  2. Theo en Maja.:
    31 januari 2019
    Weer bedankt voor jullie reisverhaal, wel slim om vooraf 'pilletjes' te slikken, ik hoop welke van de juiste soort, haha. Jullie toch wel echt de walvissen gespot. Weersomstandigheden met betrekking tot de helikoptervlucht kun je niet beinvloeden, maar desondanks weer heel veel ervaringen opgedaan. Blijf genieten.