Wanaka & Fox Glacier

27 januari 2019

Goedemorgen (voor jullie is het nu avond),

We hebben de afgelopen dagen mogen ervaren dat het weer elk half uur anders kan zijn.

Gisteren was de heli hike geboekt, met een helikopter naar een gletsjer en daar 2 tot 3 uur lang hiken op het ijs. De weersvoorspellingen waren vrijdag zo slecht dat we deze hadden verplaatst naar zaterdag. Zaterdagochtend zijn we vroeg vertrokken, want we moesten zo’n 3 tot 4 uur door de bergen rijden. Tussendoor nog even gestopt bij de blue pools, zie foto’s. Het water is zo helder!

Eenmaal aangekomen bleek dat het te gevaarlijk was om te vliegen, dus toch maar weer omgeboekt naar zondag.

Gisterochtend hadden ze toch akkoord om te vliegen, dus alle kleding aan, veiligheidsinstructies gekregen en op naar het ‘vliegveld’. We reden naar het vliegveld en ineens was de blauwe lucht weg en regende het op de gletsjer. Veiligheid gaat boven alles, dus helaas ook deze vlucht geannuleerd.

Gelukkig hadden we nog een plan B en dat was een bezoek brengen aan de hot pools. Eenmaal daar aangekomen bleek dat je ook een privé bad kon reserveren, dus dat hebben we maar gedaan haha. Lekker 39 graden!

Eind van de middag zijn we nog een stuk naar de gletsjer gelopen in de regen. Ze hebben op het wandelpad bordjes neergezet, waarop staat hoe groot de gletsjer was in een bepaald jaar, bizar om te zien hoe snel de gletsjer krimpt!

Ohja we hadden natuurlijk ook nog de wandeltocht van vrijdag naar een gletsjer.

We zijn er inmiddels achter dat als er staat: easy walk, dat dit voor onze begrippen niet easy is haha. 5 uur lang door de bergen klimmen, zie foto’s.

Nu regent het nog steeds en is het mistig. We gaan zo even langs om te kijken of er een kans is dag de helikopters vandaag nog vliegen en anders rijden we door. We slapen vannacht in Greymouth in een voormalige boerderij. Hier zijn ook de beroemde pancake Rocks te vinden.

Vanaf dinsdag zou het weer mooier worden, laten we hopen! Dan staat namelijk de boottocht om walvissen te zien gepland!

Liefs

1. Robbert:
    27 januari 2019
    Jeetje, wat vervelend dat het weer telkens om slaat en dat jullie daardoor telkens de heli hebben misgelopen! Hopelijk gaat het vandaag alsnog door.

Hebben jullie al wat wild animals gespot? En hoeveel graden is het gemiddeld? Het ziet er namelijk niet super warm uit ;)